Historia

Jag håller för tillfället på med informationen om rasen. Ska försöka hitta så mycket info som möjligt och få med så mycket historia och gamla bilder som jag bara kan få tag på...!

Jag önskar att det hade funnits mer info/historia om rasen bara.. Det står ju samma sak om rasen på varje liten sida man är inne på, svensk, holländsk osv. Det är lite småtrist och det är ju trots allt en gammal ras, så historia borde finnas.. Det gäller bara att hitta den!

Har suttit och kollat och kollat efter gamla bilder och hittade faktiskt ett par svartvita där det var hundar som verkligen liknade schappar.. Väldigt intressant!! Jag blir så glad när jag hittar det jag letar efter! Det är ju lite svårt dock att hitta fotografen till dessa bilder så jag vet inte vem jag ska fråga ifall jag får använda dem på min sida eller ej... =)

Det är kul att leta efter historia :) Jag ska nog aldrig sluta leta, jag vet att någonstans i världen (antagligen i holland) så måste det ju bara finnas massvis att läsa och lära om rasen och dess historia och ursprung. Det får bli ett livsprojekt!

Ja jag tycker verkligen det är superintressant med rasers historia och jag hade verkligen velat veta mer om just Schapendoes! En liten dröm som jag haft ett tag, (jag har många drömmar), är att göra en egen väldigt stor och innehållsrik hundlexikon/bok med massvis med historia som jag själv skrivit och sen såklart massvis med bilder. Inte bara en bild på varje ras, utan flera olika när hunden gör sina typiska urprungliga jobb, valla eller bogsera båtar till exempel. Bilderna vill jag åka runt i världen och ta själv såklart! Fast det blir jobbigt... Yay, ett till livsprojekt!

.. Men först ska jag vinna världsmästerskapen i agility med Chilli i medium och Tazza i large! (livsprojekt?) :)


.... Nej nu måste jag sova innan jag blir galen!!


Om det finns någon där ute i världen som läser detta och vet någon jättebra sida eller bara vet en massa.. Kontakta mig! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0