♥ Framsteg!! ♥

♥ Idag har vi lyckats! Chilli och jag har äntligen lyckats med tricket som vi tränat på såå länge! ♥

Att halta, hålla upp frambenet och halta fram. Nu kan hon det! Jag måste bara berätta, för jag är alldeles överlycklig!

Jag tränade som vanligt i trädgården och värmde upp med lite vanliga tricks.
Sen tänkte jag att det nog var dags att börja träna "halta" igen. Vi har ju tränat på det ett tag men vi fastnade helt vid delen att ta första steget framåt med tassen uppe. Hon är otroligt duktig på att hålla upp båda tassarna, men att gå med tassen uppe samtidigt som hon tar ett steg framåt, det gick inte. Helt onaturligt tänker Chilli. Varför ska hon halta när hon inte har ont liksom? Knäppa Lovisa med sina idéer...

Men så tränade vi som vanligt, jag höll upp hennes tass och gick två steg. Hon har lagt ganska mycket vikt på den tassen när vi har tränat förr, fast nu, denna gången så höll jag i tassen fast jag KÄNDE att samtidigt som hon hoppade ett steg, höll hon upp tassen själv, fast jag hade mitt stöd där. Då tänkte jag, jisses, hon kanske är mogen för nästa steg nu...

Så jag provade, ställde mig bredvid henne och bad henne att hålla upp tassen. Jag bad henne sedan om ett litet litet litet steg framåt, bara en liten liten rörelse, och gissa vad, hon höll upp tassen! Hon haltade ett steg och jag blev helt galen av lycka! Jag klickade precis när hon tog sitt skutt, bara av ren reflex (och tur), jag har väntat på detta steget sååå länge! Hon fick sin godis och sen rusade vi runt i trädgården av lycka båda två, hon älskar att jaga mig när jag är glad, så detta blev den bästa belöning hon kunnat få. Efter ett litet ärevarv så ställde vi oss i positionen igen och jag bad henne om tassen, hon tog upp den och skuttade glatt på precis som hon gjorde förut! Helt crazy! :D

Sen fick det räcka, jisses vad duktig hon var, jag blev så lycklig! ♥ Lyckan att klara av detta en gång för alla, den går inte att beskriva. Jag som höll på att ge upp! Det var verkligen det svåraste jag lärt henne..

Jag tränade ett par små pass nu senare på kvällen och det har gått precis lika bra! En gång lyckades hon halta 3 steg med tassen uppe! 3 STEG!


Filmbevis kommer antagligen imorgon! (om Chilli vill och kommer ihåg, såklart!) =)




Helt sjukt.. Tänk att man kan lära sin hund att halta liksom. En rörelse som är så extremt onaturlig för hunden när den inte har ont. Wow alltså... Min lilla Chilliwills. ♥


Rådjur skäller här utanför nu...

Hejdå!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0